Komu a kdy musí zaměstnavatel vydat potvrzení o zaměstnání?
• Potvrzení o zaměstnání (zápočtový list) je klíčový dokument pro každého zaměstnance • Jedná se o zákonnou povinnost zaměstnavatele stanovenou v § 313 odst. 1 zákoníku práce • Dokument musí být vydán vždy při skončení pracovního vztahu, bez ohledu na důvod ukončení
Komu musí být potvrzení vydáno
• Všem zaměstnancům v pracovním poměru při ukončení pracovního vztahu • Pracovníkům na dohody (DPP, DPČ), pokud:
- Z dohody bylo odváděno povinné pojistné
- Z odměny jsou prováděny povinné srážky (např. výživné) • Zaměstnancům odcházejícím do starobního důchodu – povinně vždy • Studentům na prázdninových brigádách – povinně vždy
Termín vydání dokumentu
• Potvrzení musí být vydáno v den skončení pracovního poměru • Lhůta 8 či více dnů je mylná představa některých zaměstnavatelů • Nedodržení termínu představuje porušení zákonné povinnosti
Právní ochrana zaměstnance
• Při odmítnutí vydání může zaměstnanec potvrzení soudně vymáhat • Při nesouhlasu s obsahem může zaměstnanec podle § 315 ZP požadovat úpravu dokumentu prostřednictvím soudu
Mohlo by vás také zajímat: Proč chce nový zaměstnavatel zápočtový list? Nepravdivý posudek může pro zaměstnavatele znamenat náhradu škody zaměstnanci