Ostatní informace

Co hrozí zaměstnavateli pokud neeviduje zaměstnance a nemá doklady o zaměstnávání?

Rostoucí počet kontrol:

  • Kontroly nelegálního zaměstnávání se stávají stále častější a intenzivnější
  • Kontrolní činnost vykonávají především dva státní orgány
  • První kontrolní institucí je Státní úřad inspekce práce
  • Druhou klíčovou kontrolní institucí je Generální finanční ředitelství (GFŘ)
  • Obě instituce úzce spolupracují při odhalování nelegálních pracovněprávních praktik

Hlavní problém podle GFŘ:

  • Ředitelka GFŘ Simona Hornochová identifikovala největší zdroj daňových úniků
  • Největší problém představuje zastřené agenturní zaměstnávání
  • Řada osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) je nesprávně vedena jako externí dodavatelé
  • Tyto osoby formálně pracují na smlouvy o dílo
  • Ve skutečnosti však vykonávají běžnou zaměstnaneckou práci s charakteristikami závislé činnosti
  • Tento postup vede k významným daňovým únikům a obcházení zákonných povinností

Povinnosti zaměstnavatelů při kontrolách

Nutnost být připraven na kontrolu:

  • Zaměstnavatelé musí počítat s možností kontroly kdykoliv
  • Kontrolu může provést jak GFŘ, tak Inspektorát práce ČR
  • Je nezbytné mít připravenou veškerou dokumentaci předem
  • Nepřipravenost může vést k vysokým pokutám

Požadovaná evidence zaměstnanců:

  • Zaměstnavatel musí vést řádnou evidenci podle zákona o zaměstnanosti
  • Evidence musí obsahovat všechny zaměstnané osoby
  • Údaje v evidenci musí být aktuální a úplné
  • Evidence musí být kdykoliv dostupná pro kontrolní orgány
  • Nedostatky v evidenci jsou považovány za porušení zákona

Povinné doklady na pracovišti:

  • Na každém pracovišti musí být k dispozici kopie dokladů o zaměstnávání
  • Doklady musí být k dispozici pro všechny přítomné pracovníky
  • Doklady musí být dostupné i pro pracovníky momentálně nepřítomné, ale aktivní
  • Mezi požadované doklady patří dokumenty prokazující existenci pracovněprávního vztahu
  • Tyto doklady musí být okamžitě k dispozici při kontrole

Hrozící sankce za nedodržení povinností

Pokuta za chybnou evidenci:

  • Za nevedení evidence hrozí pokuta až 100 000 Kč
  • Za nedostatečné vedení evidence hrozí stejná pokuta
  • Toto jednání je klasifikováno jako přestupek podle zákona o zaměstnanosti
  • Pokuta se vztahuje na evidenci všech zaměstnávaných osob
  • Výše pokuty je stejná bez ohledu na velikost firmy

Pokuta za chybějící doklady:

  • Za chybějící kopie dokladů na pracovišti hrozí pokuta až 500 000 Kč
  • Tato sankce je výrazně vyšší než za chybnou evidenci
  • Pokuta může být uložena při kontrole přímo na pracovišti
  • Doklady musí prokazovat existenci pracovněprávního vztahu
  • Absence dokladů i u jednoho zaměstnance může vést k pokutě
  • Tento přestupek je také porušením zákona o zaměstnanosti

Důvody vysokých pokut:

  • Obě záležitosti jsou vážným porušením zákona o zaměstnanosti
  • Vysoké pokuty mají odrazující efekt
  • Sankce motivují zaměstnavatele k dodržování zákonných povinností
  • Citelné pokuty mají zabránit daňovým únikům
  • Postihy se snaží ochránit práva zaměstnanců

Budoucí opatření od roku 2026

Nový systém hlášení:

  • Od roku 2026 bude zavedeno jednotné měsíční hlášení zaměstnavatelů
  • Tento systém zavádí stát za účelem lepší kontroly
  • Hlášení bude povinné pro všechny zaměstnavatele
  • Systém nahradí nebo doplní stávající způsoby hlášení

Výhody nového systému:

  • Kontrolorům umožní rychleji získávat komplexnější data
  • Data budou čerpána ze systému České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ)
  • Současně budou data čerpána z informačního systému Finanční správy
  • Propojení obou systémů zajistí komplexní přehled o zaměstnancích
  • Měsíční frekvence hlášení umožní včasné odhalování nesrovnalostí

Očekávaný dopad:

  • Nový systém má pomoci při odhalování skrytých nelegálních forem zaměstnávání
  • Efektivněji se budou odhalovat případy zastřeného zaměstnávání
  • Kontrolní orgány budou mít aktuálnější informace
  • Systém by měl snížit daňové úniky v oblasti zaměstnávání
  • Celkově se očekává zlepšení dodržování pracovněprávních předpisů

Mohlo by vás také zajímat: Kdo může kontrolovat firmu ohledně podezření na švarcsystém? Nové postupy při kontrole nelegálního zaměstnávání již od roku 2025