Ostatní informace

Co je nezbytné k vyřízení nové superdávky čili dávky státní sociální pomoci?

Od 1. října 2025 vstupuje v platnost zásadní reforma systému sociální podpory v České republice, která přináší komplexní změnu v poskytování dávek sociální pomoci občanům. Tato revoluční změna spočívá v sjednocení čtyř dávek do jedné nazývanou také superdávka neboli Dávka státní sociální pomoci.. Tato sjednocená dávka má za cíl zjednodušit administrativní procesy jak pro žadatele, tak pro úřady práce, které budou nově zodpovědné za její poskytování.

Souhlas členů domácnosti a základní dokumentace:

Souhlas členů domácnosti – Pokud žadatel nežije sám, ale sdílí domácnost s dalšími osobami, je nezbytně nutné získat a předložit písemné souhlasy všech zletilých členů domácnosti s pokračováním správního řízení o přiznání dávky státní sociální pomoci, jelikož žádost se podává za celou společnou domácnost a týká se tak všech jejích členů

Čestné prohlášení za všechny členy domácnosti – Tento komplexní dokument musí obsahovat několik klíčových informací: orientační výši průměrného měsíčního příjmu celé domácnosti (součet příjmů všech členů domácnosti), přesný počet vlastněných nemovitostí určených k bydlení, počet vlastněných osobních automobilů registrovaných na členy domácnosti a přibližnou výši finančních úspor všech členů domácnosti včetně zůstatků na všech bankovních účtech i hotovosti

Doklady o příjmech a zaměstnání:

Potvrzení o příjmech zaměstnanců – U zaměstnaných osob v domácnosti postačuje uvedení identifikačního čísla organizace (IČO) zaměstnavatele, jelikož konkrétní výši výdělků si úřad práce následně zjistí přímo od zaměstnavatelů prostřednictvím oficiálních kanálů

Informace o podnikání OSVČ – Pokud je žadatel nebo některý člen společné domácnosti osobou samostatně výdělečně činnou (OSVČ), není nutné samostatně dokládat informace o podnikání a dosažených příjmech, protože tyto údaje poskytne úřadu práce přímo finanční úřad na základě daňových přiznání a evidencí

Dokumenty týkající se bydlení:

Právní titul k užívání bydlení – Pokud domácnost nevlastní nemovitost, ve které bydlí, je nutné předložit platný právní dokument opravňující k užívání bydlení, jako je nájemní smlouva, smlouva o ubytování nebo jiná podobná smlouva; vlastníci nemovitostí tento dokument předkládat nemusí

Doklad o úhradě nájemného a služeb – Nutno předložit průkazné dokumenty o reálné úhradě nájemného a souvisejících služeb, například výpis z bankovního účtu prokazující platby, doklad o platbě prostřednictvím SIPO systému nebo jiné oficiální potvrzení o skutečně provedených úhradách

Doklad o úhradě nákladů za energie – Podobně jako u nájemného je třeba doložit skutečnou úhradu energií pomocí výpisu z účtu, SIPO dokladu či jiného potvrzení; novou možností je předložení pouze čísel odběrných míst (EAN/EIC kódy), údaje si poté úřad práce ověří přímo u příslušného dodavatele energií

Energetický paušál – Nově zavedený systém energetického paušálu umožňuje nahradit dokládání skutečných nákladů na energie jednotnou částkou; o využití této možnosti rozhodne úřad na základě výše příjmů domácnosti, což v budoucnu eliminuje potřebu pravidelného dokládání energetických nákladů

Dokumenty týkající se dětí a vyživovací povinnosti:

Potvrzení o vyživovací povinnosti – Pokud je v domácnosti nezaopatřené dítě, ke kterému má druhý rodič vyživovací povinnost, je nově nutné předložit originál nebo úředně ověřenou kopii soudního rozhodnutí o stanovené vyživovací povinnosti nebo písemnou dohodu rodičů o výživném, nikoliv pouze výpis z účtu nebo jiné potvrzení o skutečné úhradě výživného, jak tomu bylo v předchozím systému

Potvrzení o studiu – U osob starších patnácti let do věku dvaceti šesti let je nutné předložit aktuální potvrzení o studiu na střední nebo vysoké škole, které prokazuje jejich status nezaopatřenosti a oprávněnost jejich zahrnutí do výpočtu dávky

Další specifické dokumenty podle individuální situace:

Potvrzení o dietním stravování – Pokud některý člen domácnosti vyžaduje speciální dietní stravu z zdravotních důvodů, je nutné předložit lékařské potvrzení nebo jiný odborný dokument prokazující tuto skutečnost

Potvrzení převzetí dítěte do péče – V případech, kdy domácnost pečuje o dítě, které není biologickým potomkem žadatele, je třeba doložit oficiální dokumenty o převzetí dítěte do péče

Časové období pro dokládání informací:

Zásadní změnou oproti předchozímu systému je nové časové období, za které se dokládají všechny požadované informace a údaje. Zatímco dříve se informace dokládaly vždy za celá kalendářní čtvrtletí, nově je nutné předložit údaje vždy za poslední tři kalendářní měsíce předcházející měsíci, ve kterém žadatel podává žádost o superdávku. To znamená, že pokud někdo podá žádost například hned v říjnu 2025, bude muset doložit všechny relevantní údaje za období červenec, srpen a září 2025.

Mohlo by vás také zajímat: Potvrzení nezaopatřenosti je nutností k dávkám pro studenty Kdo má nárok na sociální příspěvek na dietu?