Co musí být v oznámení osvobozeného příjmu?

Při podávání oznámení o osvobozených příjmech finančnímu úřadu existuje několik klíčových náležitostí, které musí daňový poplatník bezpodmínečně uvést. Tato povinnost vyplývá ze zákona o daních z příjmů, ačkoliv není striktně stanoven jednotný formulář, kterým by toto oznámení mělo být podáno.

Povinné údaje v oznámení osvobozeného příjmu

  • Výše osvobozeného příjmu
    • Částka, která ve zdaňovacím období přesáhla 5 milionů Kč
    • Každý příjem se posuzuje samostatně vzhledem k limitu
    • Musí být uvedena přesná částka
  • Popis okolností nabytí příjmu
    • Detailní vysvětlení způsobu získání příjmu
    • Specifikace měny, ve které byl příjem získán
    • Uvedení všech relevantních okolností transakce
  • Datum vzniku příjmu
    • Přesné datum, kdy poplatník příjem nabyl
    • U dědictví se uvádí datum nabytí právní moci rozhodnutí soudu o dědictví
    • U ostatních příjmů datum skutečného přijetí částky
  • Identifikační údaje poplatníka
    • Jméno a příjmení
    • Rodné číslo nebo jiný identifikátor
    • Adresa trvalého bydliště

Všechny tyto údaje musí být v oznámení uvedeny jasně, přesně a pravdivě. Nesplnění oznamovací povinnosti nebo uvedení nepravdivých informací může vést k uložení sankce ze strany finančního úřadu. Daňový poplatník by proto měl věnovat sestavení oznámení náležitou pozornost a v případě pochybností konzultovat svůj postup s daňovým poradcem nebo přímo s pracovníky finančního úřadu, aby předešel případným komplikacím a finančním postihům.

Ke správnému splnění dané povinnosti mohou poplatníkům pomoci také detailnější informace o tom. kdo musí oznámení podat a kdy podat toto oznámení.