Ostatní informace

Jaké budou změny v povinnosti auditu v roce 2026?

Od roku 2026 dojde k zásadním změnám v oblasti povinného auditu účetních závěrek, které budou mít významný dopad především na menší a středně velké účetní jednotky. Tyto změny jsou motivovány snahou zákonodárců o snížení administrativní zátěže a finančních nákladů spojených s povinným ověřováním účetních závěrek u těch subjektů, které svou velikostí a ekonomickým dopadem nepředstavují tak významné riziko pro ekonomiku a věřitele, aby byla nutnost pravidelného externího auditu skutečně odůvodněná a proporcionální.

Klíčové body změn

Navýšení limitů pro kategorizaci účetních jednotek:

  • Novelizace zákona o účetnictví přináší podstatné zvýšení hraničních hodnot, podle kterých se účetní jednotky zařazují do jednotlivých velikostních kategorií, jako jsou mikro účetní jednotky, malé účetní jednotky, střední účetní jednotky a velké účetní jednotky
  • Konkrétně dochází k navýšení limitů pro aktiva celkem, což znamená celkovou hodnotu majetku vykázanou v rozvaze účetní jednotky k rozvahovému dni, a to přibližně o pětadvacet procent oproti současně platným hodnotám
  • Stejným způsobem se zvyšují také limity pro čistý obrat, tedy výši tržeb za prodej zboží a výši tržeb za prodej vlastních výrobků a služeb, a to opět přibližně o dvacet pět procent
  • Toto navýšení reflektuje jednak inflační vývoj posledních let, jednak obecný růst ekonomiky a zvyšování objemu obchodních transakcí

Změna podmínek pro povinný audit:

  • V přímé souvislosti se zvýšením limitů pro kategorizaci účetních jednotek dochází k zásadní změně také v pravidlech stanovujících, které účetní jednotky mají povinnost nechat si ověřit svou účetní závěrku auditorem
  • Podle nové právní úpravy účinné od roku 2026 vzniká povinnost podrobit účetní závěrku povinnému auditu až v okamžiku, kdy účetní jednotka dosáhne hraničních hodnot odpovídajících kategoriím střední účetní jednotky nebo velké účetní jednotky
  • To představuje zásadní úlevu pro subjekty klasifikované jako malé účetní jednotky, které již nebudou muset hradit náklady spojené s auditem a věnovat čas a úsilí přípravě podkladů pro auditorské ověření pouze z důvodu překročení stanovených ekonomických limitů
  • Malé účetní jednotky tak budou osvobozeny od této administrativní povinnosti, pokud nesplňují jiné specifické podmínky vyžadující audit podle zvláštních právních předpisů

Konkrétní legislativní ukotvení:

  • Nové limity a podmínky pro povinný audit účetních závěrek jsou podrobně specifikovány v paragrafu dvacet (§ 20) novelizovaného zákona o účetnictví
  • Tento paragraf obsahuje přesné číselné hodnoty aktiv a obratu, při jejichž překročení vzniká účetní jednotce povinnost auditu
  • Legislativní text rovněž upravuje další podmínky a výjimky z povinného auditu, které je nutné brát v úvahu při posuzování konkrétní situace každé účetní jednotky

Časové působení nových pravidel:

  • Je důležité zdůraznit, že nová pravidla pro povinný audit se nebudou aplikovat retroaktivně, ale budou se vztahovat pouze na účetní období, která započnou nejdříve 1. ledna 2026 nebo v pozdějším datu
  • Pro účetní jednotky s běžným účetním obdobím odpovídajícím kalendářnímu roku to znamená, že nová pravidla se poprvé použijí pro účetní závěrku za rok 2026, která bude sestavována na počátku roku 2027
  • Pro účetní jednotky s odlišným účetním obdobím, které nezačíná 1. ledna, ale například 1. července nebo v jiném datu, se nová pravidla použijí až pro účetní období, které započne po 1. lednu 2026
  • Do doby zahájení těchto nových účetních období se budou nadále používat původní, dosud platné limity a pravidla pro posuzování povinnosti auditu účetní závěrky
  • Toto přechodné období umožňuje účetním jednotkám i auditorským společnostem dostatečný časový prostor pro přípravu na novou legislativu a její implementaci do svých interních procesů a systémů

Důležitá upozornění:

  • I přes zrušení povinnosti auditu z důvodu překročení ekonomických limitů mohou existovat jiné právní důvody, pro které bude audit nadále povinný, například specifické požadavky vyplývající z jiných zákonů nebo z vnitřních pravidel dané účetní jednotky
  • Některé účetní jednotky mohou být povinny provádět audit na základě požadavků svých akcionářů, společníků, bankovních institucí poskytujících financování nebo obchodních partnerů
  • Dobrovolný audit může být i nadále rozumným krokem pro účetní jednotky, které chtějí zvýšit důvěryhodnost svých finančních informací vůči třetím stranám, i když k němu nemají zákonnou povinnost

Mohlo by vás také zajímat: Jak probíhá povinný audit? Kdo je subjekt veřejného zájmu z hlediska povinného auditu?