Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) zaznamenala významnou technickou poruchu ve svém systému, která ovlivnila zpracování přehledů o výši pojistného za leden 2025. Tato situace se specificky týká určitého časového období a konkrétních způsobů podání dokumentace.
Časové vymezení problému
Technická závada se projevila v období od 1. února do 4. února 2025. V těchto dnech systém ČSSZ vykazoval nestandardní chování při příjmu formulářů PVPOJ25, což je standardní dokument pro hlášení výše pojistného.
Dotčené způsoby podání
Problém se týká výhradně dvou způsobů elektronického podání:
- Podání prostřednictvím datové schránky
- Podání s certifikovaným elektronickým podpisem
Projevy technické chyby
Pro uživatele datových schránek:
- Zaměstnavatelé obdrželi explicitní informaci o zamítnutí podání
- Systém generoval chybovou hlášku bezprostředně po pokusu o odeslání
Pro uživatele elektronického podpisu:
- Nedošlo k potvrzení přijetí dokumentace
- Absence jakékoliv zpětné vazby ze systému
- Zaměstnavatelé nemuseli zaregistrovat, že došlo k problému
Nutná opatření
ČSSZ důrazně žádá všechny dotčené zaměstnavatele o opětovné podání přehledu pojistného. Toto se týká zejména těch, kteří: 1. Dosud nezopakovali své původní podání 2. Podávali přehled ve specifikovaném období 3. Využili některou z problematických metod podání
Důležité poznámky
Je třeba zdůraznit, že:
- Podání provedená mimo uvedené období jsou v pořádku
- Není třeba opakovat podání provedená jinými způsoby
- Mnozí zaměstnavatelé již situaci vyřešili opakovaným podáním
- ČSSZ se za vzniklé komplikace omlouvá
Aktuální stav
Technická závada byla již odstraněna a systém nyní funguje standardním způsobem. Zaměstnavatelé mohou pokračovat v běžném režimu podávání měsíčních přehledů ČSSZ, přičemž je pouze nutné dořešit podání z problematického období.
Pozor na změny v záznamech u pracujících důchodců ohledně nové slevy na pojistném