Ostatní informace

Jak předejít zamítnutí žádosti o důchod kvůli chybějící době pojištění?

Hlavní příčiny zamítnutí žádosti o důchod

Chybějící doba pojištění v evidenci ČSSZ – Zamítnutí žádosti o starobní důchod kvůli nedostatečné době placeného povinného důchodového pojištění je velmi nepříjemná situace, která může postihnout prakticky kohokoli, i když celý život poctivě pracoval a odváděl všechny povinné platby

Nenahlášení zaměstnání zaměstnavatelem – Nejčastějším důvodem chybějící evidence je skutečnost, že zaměstnavatel nenahlásil České správě sociálního zabezpečení dobu zaměstnávání svého zaměstnance nebo ji nahlásil s chybami a neúplně

Chybějící evidence vyloučených dob – V evidenci často chybí důležité informace o době studia na střední nebo vysoké škole, době péče o nezletilé děti do čtyř let jejich věku, nebo době péče o vážně nemocné či zdravotně handicapované blízké osoby závislé na péči druhých

Absence dokladů o výkonu vojenské služby – Dalším problémem může být chybějící evidence období výkonu povinné vojenské základní služby, kterou ČSSZ nemá ve svých záznamech řádně zaznamenanou

Preventivní opatření a včasná kontrola

Kontrola evidence minimálně půl roku předem – Základem prevence je včasná kontrola, ideálně nejméně půl roku, ale lépe rok před plánovaným podáním žádosti o starobní důchod, zda máte u ČSSZ zaevidovány všechny doby důchodového pojištění

Ověření všech ekonomicky aktivních období – Je třeba zkontrolovat, zda jsou v evidenci zahrnuty všechny doby, kdy jste byli ekonomicky aktivní a pravidelně odváděli zákonem stanovené pojistné ze zaměstnání nebo podnikatelské činnosti

Elektronická kontrola přes ePortál ČSSZ – Dnes je možné zkontrolovat si všechny důležité informace poměrně jednoduše a pohodlně elektronickou cestou prostřednictvím moderního ePortálu České správy sociálního zabezpečení

Přihlášení pomocí elektronické identity – Do portálu se přihlásíte pomocí elektronické identity, kterou lze získat prostřednictvím bankovní identity, datové schránky nebo mobilního klíče eObčanky

Alternativa pro osoby bez elektronického přístupu – Pro ty, kteří nezvládají elektronickou kontrolu nebo nemají přístup k internetu, existuje možnost písemně požádat ČSSZ o zaslání informativního listu důchodového pojištění klasickou poštou

Postup při zjištění chybějících dob

Okamžité zahájení řešení situace – Pokud při kontrolě zjistíte, že v některém období informace o důchodovém pojištění chybí nebo jsou neúplné, je nezbytné začít situaci aktivně a co nejdříve řešit, protože čas hraje klíčovou roli

Možnost doložení nebo doplacení chybějících dob – Chybějící doby lze sice doložit příslušnými dokumenty nebo si je v některých případech i doplatit, ale není to vždy snadný proces a vyžaduje to čas, úsilí a trpělivost

Koordinace mezi žadatelem a úřady – Celý proces vyžaduje spolupráci jak ze strany budoucího žadatele o důchod, tak ze strany příslušných úřadů a institucí, což může trvat i několik měsíců

Doložení vyloučených dob pojištění

Vyhledání originálních dokladů – Pokud chybí doklady k vyloučeným dobám, musí zaměstnanec tyto potřebné doklady nejprve doma pečlivě najít nebo si je vyzvednout na příslušných institucích

Kontaktování relevantních institucí – Doklady lze získat na úřadech práce, školách, vojenských správách nebo krajských úřadech v závislosti na typu chybějícího období

Předložení dokladů okresní správě – Všechny doklady je třeba předložit nejlépe místně příslušné okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ), která z nich pořídí úředně ověřené kopie

Automatické předání do centrální evidence – OSSZ následně zašle tyto kopie České správě sociálního zabezpečení, aby mohla být doplněna příslušná evidence a jednotlivé doby mohly být řádně započteny do celkového nároku na důchod

Typy vyloučených dob – Mezi vyloučené doby patří péče o dítě do čtyř let, péče o osobu závislou na péči druhých, výkon vojenské služby a období řádného studia

Řešení chybějícího zaměstnání

Využití Evidenčního listu důchodového pojištění – Pokud v evidenci chybí doba zaměstnání, je třeba ji doložit Evidenčním listem důchodového pojištění (ELDP) nebo jinými relevantními doklady

Prokázání zaměstnání a odvodu pojistného – Doklady musí jednoznačně prokazovat zaměstnávání u konkrétního zaměstnavatele a řádný odvod pojistného v daném období

Kontakt s okresní správou sociálního zabezpečení – Nejjednodušší je kontaktovat kteroukoliv OSSZ, která pomůže s řešením situace a koordinací dalších kroků

Situace s existujícím zaměstnavatelem

Oficiální výzva ze strany OSSZ – Pokud zaměstnavatel stále existuje a je kontaktní, okresní správa sociálního zabezpečení jej oficiálně vyzve ke splnění jeho zákonné povinnosti nahlásit dobu zaměstnání

Možnost vlastní iniciativy – Obrátit se na bývalého zaměstnavatele a požádat jej osobně o zaslání Evidenčního listu důchodového pojištění můžete zcela samostatně, což může proces urychlit

Právní odpovědnost zaměstnavatele – Zaměstnavatel má zákonnou povinnost nahlásit všechny doby zaměstnání a odvody pojistného do evidence ČSSZ

Řešení při neexistujícím zaměstnavateli

Šetření ze strany OSSZ – V případě, že původní zaměstnavatel již neexistuje z důvodu likvidace, konkurzu nebo výmazu z obchodního rejstříku, okresní správa zahájí vlastní šetření

Předání dostupných dokladů – OSSZ od vás převezme všechny relevantní doklady nebo si z nich pořídí úředně ověřené kopie, které máte k dispozici

Šetření bez ohledu na sídlo zaměstnavatele – OSSZ zahájí šetření i v případě, že zaměstnavatel měl nebo má své sídlo v jiném okrese než je vaše bydliště

Nekontaktní zaměstnavatel – Pokud je zaměstnavatel nekontaktní a nedaří se jej dohledat, OSSZ i tak provede šetření na základě vašich dostupných dokladů

Přehled potřebných dokladů

Pracovní smlouvy – Smlouvy uzavřené mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem slouží jako základní důkaz o existenci pracovního poměru v konkrétním období

Zápočtové listy – Tyto listy vystavované při nástupu do zaměstnání dokládají předchozí praxi a kontinuitu zaměstnání

Doklady o ukončení pracovního poměru – Výpovědi, dohody o rozvázání pracovního poměru nebo jiné dokumenty o ukončení zaměstnání

Mzdové listy a výplatní pásky – Měsíční přehledy mezd a srážek, výplatní pásky vydávané při výplatě mzdy dokládají konkrétní výši odvodů

Další relevantní dokumentace – Jakákoli jiná dokumentace dokládající skutečné zaměstnání a řádný odvod zákonného pojistného v daném období

Možnost dobrovolného doplacení pojištění

Doplacení za období bez výdělečné činnosti – Pokud se jedná o období, kdy důchodové pojištění skutečně odváděno nebylo, protože žádná výdělečná činnost neprobíhala, existuje možnost dobrovolného doplacení

Limit až 15 let zpětně – Dobrovolně si můžete doplatit dobu důchodového pojištění až za období 15 let zpětně, což může výrazně zlepšit váš nárok na důchod

Nutnost včasného řešení – Tuto důležitou situaci je naprosto nezbytné řešit včas, s dostatečným časovým předstihem, ideálně minimálně rok před důchodem

Neprodlévat až do podání žádosti – Rozhodně není vhodné řešit doplacení pojištění až po podání žádosti o důchod, kdy už může být pozdě a celý proces se výrazně zkomplikuje a prodlouží

Finanční a časová náročnost – Je třeba počítat s tím, že dobrovolné doplacení pojištění představuje nemalou finanční zátěž a administrativní proces může trvat několik měsíců

Mohlo by vás také zajímat: Evidenční listy k důchodu předají zaměstnavatelé naposled v roce 2026, pak už budou jen elektronicky Jak dlouho si lze platit dobrovolné důchodové pojištění?