Zákon jednoznačně stanovuje, že každý zaměstnanec má základní povinnost informovat svého zaměstnavatele o plánované návštěvě lékaře. Toto oznámení není jen formální záležitostí, ale důležitým prvkem pracovněprávního vztahu, který umožňuje zaměstnavateli efektivně plánovat pracovní procesy a zajistit případné zastoupení.
Časové hledisko oznámení
Plánované návštěvy
V případě plánovaných návštěv lékaře je situace poměrně jasná:
- Zaměstnanec musí informovat zaměstnavatele ihned po získání termínu
- Optimální je oznámení následující pracovní den po obdržení termínu
- Čím dříve je oznámení provedeno, tím lépe může zaměstnavatel reagovat
Akutní případy
U neplánovaných či akutních návštěv platí odlišný přístup:
- Oznámení musí proběhnout bez zbytečného odkladu
- Zaměstnanec informuje zaměstnavatele, jakmile je to možné
- I v akutních případech je třeba dodržet určitou formu oznámení
Ačkoli oznámení o návštěvě lékaře může být provedeno ústně, zaměstnavatel má ze zákona právo vyžadovat písemné potvrzení od lékaře. V takovém případě je zaměstnanec povinen toto potvrzení zaměstnavateli poskytnout.
Zaměstnanec by měl vždy jednat v souladu se zákonem a respektovat práva a požadavky svého zaměstnavatele, zatímco zaměstnavatel by měl být vstřícný a chápavý k zdravotním potřebám svých zaměstnanců.