Kdy má zaměstnanec oznamovat návštěvu lékaře?

Zákon jednoznačně stanovuje, že každý zaměstnanec má základní povinnost informovat svého zaměstnavatele o plánované návštěvě lékaře. Toto oznámení není jen formální záležitostí, ale důležitým prvkem pracovněprávního vztahu, který umožňuje zaměstnavateli efektivně plánovat pracovní procesy a zajistit případné zastoupení.

Časové hledisko oznámení

Plánované návštěvy

V případě plánovaných návštěv lékaře je situace poměrně jasná:

  • Zaměstnanec musí informovat zaměstnavatele ihned po získání termínu
  • Optimální je oznámení následující pracovní den po obdržení termínu
  • Čím dříve je oznámení provedeno, tím lépe může zaměstnavatel reagovat

Akutní případy

U neplánovaných či akutních návštěv platí odlišný přístup:

  • Oznámení musí proběhnout bez zbytečného odkladu
  • Zaměstnanec informuje zaměstnavatele, jakmile je to možné
  • I v akutních případech je třeba dodržet určitou formu oznámení

Ačkoli oznámení o návštěvě lékaře může být provedeno ústně, zaměstnavatel má ze zákona právo vyžadovat písemné potvrzení od lékaře. V takovém případě je zaměstnanec povinen toto potvrzení zaměstnavateli poskytnout.

Zaměstnanec by měl vždy jednat v souladu se zákonem a respektovat práva a požadavky svého zaměstnavatele, zatímco zaměstnavatel by měl být vstřícný a chápavý k zdravotním potřebám svých zaměstnanců.