Kdy žádosti o prominutí pokuty k DPH nebude vyhověno?

Plátci daně z přidané hodnoty se v průběhu své ekonomické činnosti mohou dopustit různých pochybení při plnění svých zákonných povinností, zejména v oblasti podávání kontrolních hlášení, ale i v dalších oblastech souvisejících s DPH. Česká daňová legislativa umožňuje v určitých případech, kdy k těmto pochybením došlo z objektivně závažných a prokazatelných důvodů, které plátce nemohl ovlivnit nebo jim předejít ani při vynaložení veškerého úsilí, požádat příslušného správce daně o prominutí uložených pokut.

Existuje však řada jasně definovaných situací, kdy správce daně žádosti o prominutí pokuty vyhovět nemůže, a to bez ohledu na závažnost důvodů, které plátce uvádí. Tyto situace souvisejí především s předchozím daňovým chováním plátce a závažností jeho provinění vůči daňovému systému.

Klíčové důvody pro zamítnutí žádosti o prominutí pokuty:

  • Status nespolehlivého plátce DPH
  • Pravomocné odsouzení za daňové trestné činy
  • Předchozí udělení pokut za daňové či účetní delikty
  • Nesprávné vedení účetnictví
  • Vydání zajišťovacího příkazu
  • Opakované neplnění povinností (2× za 12 měsíců)
  • Neopravení chyb v kontrolním hlášení ani po výzvě
  • Vědomé ztěžování nebo maření správy DPH

Tato opatření mají za cíl zajistit, aby systém prominutí pokut nebyl zneužíván chronickými neplniči daňových povinností a aby byl zachován princip spravedlnosti vůči poctivým plátcům daně.

Na těchto stránkách si také můžete zjistit: Co patří do kontrolního hlášení DPH? Kdy není povinnost podat kontrolní hlášení?