Aktuality

Povinné elektronické podávání přehledu zdravotní pojišťovně pro OSVČ od roku 2026

Hlavní změna v komunikaci se zdravotní pojišťovnou

Od 1. ledna 2026 nastává zásadní změna v oblasti komunikace osob samostatně výdělečně činných se zdravotními pojišťovnami. Všechny OSVČ, včetně těch nejmenších drobných živnostníků, budou nuceny podávat povinný přehled o výši daňového základu, který je v praxi běžně známý pod názvem přehled o příjmech a výdajích určený pro zdravotní pojišťovnu, výhradně v elektronické formě. Tato změna představuje další krok v digitalizaci veřejné správy a modernizaci komunikace mezi státními institucemi a občany.

Konkrétně to v praxi znamená, že již přehled podávaný za celý rok 2025, který se bude odevzdávat v průběhu roku 2026, musí každá OSVČ podat jedině a pouze elektronickou cestou. Jakákoliv jiná alternativní forma podání tohoto důležitého přehledu, včetně tradičního zasílání poštou v papírové podobě nebo osobního doručení na pobočku zdravotní pojišťovny, už od tohoto data nebude možná a nebude akceptována. Zdravotní pojišťovny nebudou oprávněny přijímat přehledy v jiné než elektronické formě.

Koho se povinnost týká

Tato nově zavedená povinnost se týká všech bez výjimky osob samostatně výdělečně činných, a to včetně těch OSVČ, které nebudou mít za rok 2025 povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob. To znamená, že i živnostníci s minimálními příjmy nebo ti, kteří podnikají pouze na vedlejší činnost a nedosahují příjmů, které by je zavazovaly k podání daňového přiznání, budou muset tento přehled pro zdravotní pojišťovnu elektronicky podat. Výjimka z této povinnosti prostě neexistuje.

Způsoby elektronického podání

OSVČ mají k dispozici hned několik možností, jak tuto povinnost elektronického podání přehledu splnit, přičemž každá z těchto možností má své specifické výhody. Elektronické podání přehledu může podnikatel realizovat prostřednictvím elektronické aplikace s názvem Moje VZP, dále pak pomocí datové schránky, kterou by měl mít každý podnikatel aktivní, nebo prostřednictvím systému VZP Point, který je další alternativou pro komunikaci se zdravotní pojišťovnou.

Pravděpodobně nejjednodušší a uživatelsky nejpřívětivější cestou, jak tuto povinnost splnit, je využití elektronické aplikace Moje VZP. Tato moderní aplikace obsahuje interaktivní formulář, který systematicky provede podnikatele krok za krokem celým procesem podání přehledu, takže není nutné mít žádné speciální znalosti nebo dovednosti. Výhodou této aplikace je, že většinu potřebných dat formulář čerpá automaticky přímo ze systému Všeobecné zdravotní pojišťovny – jedná se například o úhrn všech zaplacených záloh na pojistné během roku či celkovou dobu pojištění, což výrazně zjednodušuje celý proces.

OSVČ v tomto elektronickém formuláři vyplní především výši svého daňového základu za uplynulé zdaňovací období a následně důkladně zkontroluje všechna automaticky předvyplněná data. V případě potřeby může podnikatel doplnit jakékoliv chybějící údaje, které systém VZP nemá k dispozici nebo které nejsou v databázi aktuální. Velkou výhodou je, že formulář zároveň automaticky vypočítá výši pojistného, vyčíslí případný přeplatek nebo nedoplatek na pojistném, a v případě, že dojde ke vzniku nedoplatku, je přímo součástí potvrzení praktický QR kód, pomocí kterého lze platbu nedoplatku ihned snadno a rychle provést například prostřednictvím mobilního bankovnictví.

Termíny pro podání přehledu

OSVČ má zákonnou povinnost odevzdat přehled zdravotní pojišťovně nejpozději do jednoho měsíce po podání daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob. To v praxi znamená, že podle toho, v jakém konkrétním termínu odevzdává daná OSVČ své daňové přiznání (zda v základním termínu, nebo využívá nějaké prodloužení lhůty), tak následně musí v odpovídajícím termínu podat i přehled pro zdravotní pojišťovnu. Termíny jsou tedy přímo navázány na podání daňového přiznání.

OSVČ, které nemají v daném zdaňovacím období zákonnou povinnost podat daňové přiznání k dani z příjmů, odevzdávají přehled pro zdravotní pojišťovnu vždy do 8. dubna roku následujícího po skončení zdaňovacího období. Za celý rok 2025 to tedy konkrétně znamená, že tyto OSVČ bez povinnosti podat daňové přiznání musí přehled zdravotní pojišťovně odevzdat nejpozději do 8. dubna 2026, přičemž tento termín je pevně stanoven a není možné jej prodloužit.

Vypořádání pojistného

OSVČ, které mají zákonnou povinnost hradit pojistné na zdravotní pojištění formou pravidelných měsíčních záloh, z podávaného přehledu zjistí případnou novou výši záloh pro právě probíhající zdaňovací období. Zároveň na základě tohoto přehledu doplatí případnou chybějící částku pojistného za uplynulý rok, pokud zaplacené zálohy nebyly dostatečné k pokrytí skutečné výše pojistného vypočtené z dosaženého daňového základu.

OSVČ podnikající na vedlejší činnost představují specifickou skupinu, která nemusí během roku hradit pravidelné zálohy na pojistné. Tyto osoby samostatně výdělečně činné s vedlejší činností uhradí celé pojistné na zdravotní pojištění až po podání přehledu, a to právě za uplynulé zdaňovací období najednou v celé výši.

Mohlo by vás také zajímat: Přehled pro zdravotní pojišťovnu je nutné podat i při podnikání při zaměstnání Za neodevzdání přehledu zdravotní pojišťovně hrozí pravděpodobné pojistné