Ostatní informace

Proč si dávat pozor na e-mailové dohody o zaměstnancích s konkurencí?

Základní nezákonnost dohod o nepřetahování

  • Dohoda o nepřetahování zaměstnanců mezi konkurenčními zaměstnavateli je ze zákona přestupkem
  • Takové jednání je považováno za protisoutěžní praktiku, která narušuje fungování trhu práce
  • Nezákonnost platí bez ohledu na formu, kterou byla dohoda uzavřena

Výše finančních sankcí

  • Za tento přestupek hrozí významná pokuta až do výše 10 % z čistého obratu
  • Obrat se vypočítává z posledního ukončeného účetního období provinilce
  • Sankce má působit preventivně a odradit zaměstnavatele od těchto praktik

Formy uzavření nezákonné dohody

Neformální e-mailová komunikace

  • Nezákonná dohoda může vzniknout i prostřednictvím běžné e-mailové korespondence
  • Není nutné uzavírat formální písemnou smlouvu s podpisy a razítky
  • Stačí neformální domluvení se prostřednictvím elektronické komunikace

Vznik závazku prostřednictvím e-mailu

  • Pokud si zaměstnavatelé prostřednictvím e-mailů dohodnou, že si nebudou přetahovat zaměstnance
  • Již samotná taková dohoda v e-mailové formě je nezákonná
  • Nezákonnost je dána obsahem ujednání, ne formou jeho uzavření

Praktická realizace dohody

  • K naplnění přestupku dochází zejména tehdy, když zaměstnavatelé takové ujednání skutečně realizují v praxi
  • Stačí, že se zaměstnavatelé řídí vzájemnou dohodou a neoslovují zaměstnance konkurence
  • Důkazem může být právě e-mailová komunikace kombinovaná s reálným chováním na trhu

Co by si měli zaměstnavatelé uvědomit

Snadnost uzavření nezákonné dohody

  • Zaměstnavatelé musí být obezřetní při jakékoli komunikaci s konkurencí
  • K uzavření mimosoutěžní dohody může dojít velmi snadno a neúmyslně
  • Není třeba formálního písemného sjednání s právními náležitostmi

Riziko neformální komunikace

  • Nezákonná dohoda může vzniknout i při běžné obchodní komunikaci
  • Nebezpečná je zejména neformální e-mailová korespondence mezi personalisty nebo vedoucími pracovníky
  • I ústní dohoda následně potvrzená e-mailem může být problematická

Jak může dohoda vzniknout

  • Stačí vzájemné ujištění, že si firmy nebudou konkurovat v oblasti získávání zaměstnanců
  • Není nutné detailní smluvní ujednání se všemi náležitostmi
  • Postačí základní shoda na nepřetahování pracovníků navzájem

Další zakázané praktiky v oblasti zaměstnávání

Dohody o stanovení mezd

  • Nepřípustné jsou také dohody s konkurencí o výši mezd zaměstnanců
  • Koordinace ohledně jiných odměn pro zaměstnance je rovněž zakázána
  • Takové jednání může být posuzováno jako kartelová dohoda o cenách

Kartelové posouzení

  • Dohody o mzdách mezi konkurenty spadají pod kartelové právo
  • Jsou vnímány jako forma cenové dohody, protože mzdy představují cenu práce
  • Porušení může vést k sankcím od protimonopolního úřadu

Koordinace odměňování

  • Zaměstnavatelé si nesmí domlouvat jednotné mzdové hladiny
  • Zakázáno je koordinovat benefity a další formy odměňování
  • Každá firma musí stanovovat své mzdové podmínky nezávisle

Obecná pravidla soutěže mezi zaměstnavateli

Povinnost vzájemné konkurence

  • Ze zákona platí, že firmy mají mezi sebou o zaměstnance obecně soutěžit
  • Soutěž na trhu práce je považována za důležitý prvek fungující ekonomiky
  • Konkurence zajišťuje lepší podmínky pro zaměstnance

Drobné výjimky z pravidla

  • Zákon připouští pouze velmi omezené výjimky z pravidla volné konkurence
  • Tyto výjimky jsou striktně vymezeny a nelze je vykládat extenzivně
  • Obecně platí, že všechny dohody omezující konkurenci jsou zakázané

Zákaz účelové koordinace

  • Zaměstnavatelé se musí vyhnout účelové koordinaci v oblasti zaměstnávání
  • Zakázána je koordinace podmínek odměňování s konkurenčními firmami
  • Každá firma musí jednat na trhu práce nezávisle a autonomně

Praktické dopady pro firmy

Nutnost opatrnosti v komunikaci

  • Personalisté a manažeři musí být opatrní při komunikaci s konkurencí
  • E-mailová korespondence může být použita jako důkaz nezákonného jednání
  • Doporučuje se vyhnout jakýmkoli diskuzím o nepřetahování zaměstnanců

Riziko neúmyslného porušení

  • Firmy mohou neúmyslně porušit zákon při běžné obchodní komunikaci
  • I zdánlivě nevinná poznámka v e-mailu může být problematická
  • Důležité je školit zaměstnance o těchto rizicích

Ochrana před sankcemi

  • Společnosti by měly mít jasné interní směrnice o komunikaci s konkurencí
  • Zaměstnanci by měli být proškoleni o zakázaných praktikách
  • Prevence je klíčová pro vyhnání se vysokým pokutám dosahujícím až 10 % obratu

Mohlo by vás také zajímat: Co náleží firmě za poškození jejího dobrého jména? Co znamená doložka mlčenlivosti o mzdě?