Změny v záznamech pojistného pro OSSZ týkající se pracujících důchodců

Od začátku roku 2025 došlo k významné změně v oblasti vykazování pojistného na sociální zabezpečení, která se týká zaměstnavatelů a jejich pracujících důchodců. Tato změna, související s uplatňováním nové slevy na důchodovém pojištění, přináší novou administrativní povinnost pro zaměstnavatele v podobě detailnějšího vykazování v měsíčních Přehledech o výši pojistného na sociální zabezpečení zaměstnanců.

Detaily vykazování slevy

Zaměstnavatelé musí nově v přehledech uvádět následující údaje:

  • Počet zaměstnanců s nárokem na slevu v daném měsíci
  • Celkový součet vyměřovacích základů těchto zaměstnanců
  • Souhrnnou výši uplatněných slev
  • Celkovou částku pojistného po odečtení všech slev

Podmínky získání slevy

Nárok na slevu vzniká za těchto podmínek:

1. Zaměstnanec musí být příjemcem starobního důchodu

2. Musí být v pracovním poměru

3. Je nutné aktivně požádat zaměstnavatele o uplatnění slevy

4. Sleva není přiznávána automaticky

Výše slevy a výpočet

Sleva představuje významnou úsporu pro pracující důchodce:

  • Standardní sazba nemocenského pojištění činí 7,1%
  • Výše slevy je stanovena na 6,5% z vyměřovacího základu
  • Po uplatnění slevy činí výsledná sazba pouze 0,6%

Administrativní proces

Proces uplatnění slevy zahrnuje několik kroků:

1. Zaměstnanec musí podat písemnou žádost u zaměstnavatele

2. Zaměstnavatel musí evidovat všechny žádosti

3. Pravidelně vykazovat údaje v měsíčních přehledech

4. Správně vypočítávat a aplikovat slevy na pojistném

Tato nová administrativní povinnost významně ovlivňuje způsob zpracování mezd a vykazování pojistného na sociální zabezpečení u zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají pracující důchodce.

Zásadní je vědět od kdy může důchodce o slevu žádat.