Od začátku roku 2025 došlo k významné změně v oblasti vykazování pojistného na sociální zabezpečení, která se týká zaměstnavatelů a jejich pracujících důchodců. Tato změna, související s uplatňováním nové slevy na důchodovém pojištění, přináší novou administrativní povinnost pro zaměstnavatele v podobě detailnějšího vykazování v měsíčních Přehledech o výši pojistného na sociální zabezpečení zaměstnanců.
Detaily vykazování slevy
Zaměstnavatelé musí nově v přehledech uvádět následující údaje:
- Počet zaměstnanců s nárokem na slevu v daném měsíci
- Celkový součet vyměřovacích základů těchto zaměstnanců
- Souhrnnou výši uplatněných slev
- Celkovou částku pojistného po odečtení všech slev
Podmínky získání slevy
Nárok na slevu vzniká za těchto podmínek:
1. Zaměstnanec musí být příjemcem starobního důchodu
2. Musí být v pracovním poměru
3. Je nutné aktivně požádat zaměstnavatele o uplatnění slevy
4. Sleva není přiznávána automaticky
Výše slevy a výpočet
Sleva představuje významnou úsporu pro pracující důchodce:
- Standardní sazba nemocenského pojištění činí 7,1%
- Výše slevy je stanovena na 6,5% z vyměřovacího základu
- Po uplatnění slevy činí výsledná sazba pouze 0,6%
Administrativní proces
Proces uplatnění slevy zahrnuje několik kroků:
1. Zaměstnanec musí podat písemnou žádost u zaměstnavatele
2. Zaměstnavatel musí evidovat všechny žádosti
3. Pravidelně vykazovat údaje v měsíčních přehledech
4. Správně vypočítávat a aplikovat slevy na pojistném
Tato nová administrativní povinnost významně ovlivňuje způsob zpracování mezd a vykazování pojistného na sociální zabezpečení u zaměstnavatelů, kteří zaměstnávají pracující důchodce.
Zásadní je vědět od kdy může důchodce o slevu žádat.