Ostatní informace

Co když se nepodaří odvolat zaměstnance z dovolené?

Navzdory legitimnímu právu zaměstnavatele odvolat zaměstnance z dovolené existuje mnoho objektivních překážek, které mohou realizaci tohoto práva znemožnit:

1. Problematika doručení oznámení o odvolání – Zaměstnanec může být na místě bez telefonního signálu, bez přístupu k internetu, případně může mít vypnutý mobilní telefon či nemusí kontrolovat pracovní e-maily. Je třeba zdůraznit, že během čerpání řádné dovolené nemá zaměstnanec žádnou zákonnou povinnost být zaměstnavateli k dispozici ani monitorovat pracovní komunikační kanály.

2. Fyzická nemožnost návratu – I pokud se zpráva o odvolání k zaměstnanci dostane, může být jeho návrat na pracoviště objektivně nemožný. Například zaměstnanec trávící dovolenou v odlehlé zahraniční destinaci nemůže realisticky zajistit okamžitý návrat, ať už z důvodu nedostupnosti dopravních spojení, finančních nákladů či času potřebného na přepravu.

3. Bezpečnostní aspekty návratu – Zákoník práce zdůrazňuje povinnost zaměstnavatele zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnance při práci i v souvisejících situacích. Požadavek okamžitého návratu, který by mohl vést k porušování dopravních předpisů, nepřetržité jízdě bez odpočinku či jiným rizikovým situacím, je proto právně neudržitelný.

Právní důsledky neúspěšného odvolání

Zásadní právní skutečností, která musí být v této souvislosti zdůrazněna, je naprostá nepřípustnost jakýchkoliv negativních dopadů na zaměstnance v případě, že se odvolání z dovolené nepodaří realizovat. Zaměstnavatel nesmí:

  • Uplatňovat vůči zaměstnanci jakékoliv sankce
  • Považovat nepřítomnost za neomluvenou absenci
  • Krátit zaměstnanci mzdu či jiné náležitosti
  • Postihovat zaměstnance disciplinárně
  • Zohledňovat tuto skutečnost negativně při hodnocení zaměstnance

Pokud by zaměstnavatel přistoupil k některému z výše uvedených postihů, dopouští se protiprávního jednání, které může být kvalifikováno jako porušení pracovněprávních předpisů s příslušnými důsledky.

Organizační řešení pro zaměstnavatele

Pro zaměstnavatele z této situace vyplývá nutnost přijmout alternativní organizační opatření:

  • Zajistit adekvátní zastupitelnost klíčových pozic
  • Vypracovat krizové plány pro nepředvídané situace
  • Rozvrhnout dovolené s ohledem na provozní potřeby
  • Zvážit možnost povolání jiného zaměstnance, který není na dovolené

Přečtěte si také: Co se starou dovolenou? Kdy může zaměstnavatel zrušit dovolenou?