Ostatní informace

Jaká je sleva na dani na zdravotně postižené zaměstnance?

Česká legislativa nabízí zaměstnavatelům významnou podporu při zaměstnávání osob se zdravotním postižením formou daňových úlev. Tyto slevy představují důležitý nástroj pro podporu zaměstnanosti zdravotně znevýhodněných osob a jejich začlenění na pracovní trh.

Slevy pro zaměstnance s lehčím postižením

V případě zaměstnávání osob s invaliditou prvního nebo druhého stupně může zaměstnavatel v roce 2025 uplatnit slevu na dani z příjmu ve výši 18 000 Kč za každého takového zaměstnance. Tato částka se vztahuje na celý kalendářní rok 2024, během kterého byl zaměstnanec zaměstnán. Stejná výše slevy platí také pro zaměstnance se statusem osoby zdravotně znevýhodněné.

Zvýšená sleva pro těžce postižené

Významně vyšší slevu mohou zaměstnavatelé čerpat za zaměstnance s těžším zdravotním postižením. Za každého zaměstnance s invaliditou třetího stupně činí sleva na dani z příjmu 60 000 Kč ročně, což představuje více než trojnásobek základní sazby.

Způsob výpočtu a uplatnění slevy

Výše slevy se vypočítává jako průměrný roční přepočtený počet zaměstnanců se zdravotním postižením. To znamená, že pokud zaměstnanec pracoval například jen 6 měsíců v roce, bude nárok na slevu vypočítán poměrně k této době. Při výpočtu se zohledňuje:

  • Délka pracovního poměru v měsících
  • Výše pracovního úvazku
  • Stupeň invalidity zaměstnance

Administrativní proces

Zaměstnavatel uplatňuje nárok na tyto slevy prostřednictvím řádného daňového přiznání k dani z příjmů. Je důležité mít připravenou veškerou dokumentaci prokazující:

  • Pracovní smlouvy se zaměstnanci
  • Doklady o invaliditě zaměstnanců
  • Evidenci odpracované doby
  • Výpočet průměrného ročního přepočteného počtu zaměstnanců

Další souvislosti

Tyto slevy na dani představují jen jednu z forem podpory zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Zaměstnavatelé mohou často čerpat i další výhody, jako jsou:

  • Příspěvky na zřízení pracovního místa
  • Příspěvky na úpravu pracoviště
  • Další finanční podporu od Úřadu práce

Shrnutí harmonogramu pro rok 2025

Pro uplatnění slevy v roce 2025 (v daňovém přiznání za rok 2024) musí zaměstnavatel:

1. Evidovat všechny relevantní zaměstnance během roku 2024

2. Spočítat přesný nárok na slevu

3. Připravit potřebnou dokumentaci

4. Uplatnit slevu v daňovém přiznání

Zásadní pro uvedenou problematiku je znát rozdíl mezi OZP a OZZ a vědět, kdy podat přiznání k dani.