Povinné příspěvky na penzi pro zaměstnance ve třetí kategorii rizikovosti
Hlavním záměrem zavedení povinných příspěvků zaměstnavatelů na penzijní produkty u zaměstnanců ve třetí kategorii rizikových prací je poskytnout těmto pracovníkům možnost nashromáždit si dostatečné finanční prostředky na svých spořících účtech. Tyto prostředky jim následně umožní využít institut takzvaného předdůchodu, tedy odejít do důchodu ještě před dosažením zákonem stanoveného důchodového věku. Vzhledem k tomu, že práce v rizikových podmínkách může mít významný dopad na zdravotní stav zaměstnanců, je toto opatření považováno za spravedlivé a sociálně odpovědné. Pracovníci, kteří po mnoho let vykonávali činnost v náročných podmínkách, tak budou mít možnost ukončit svou pracovní kariéru dříve, aniž by museli čelit výraznému snížení svého příjmu nebo životní úrovně v důchodovém věku. Tímto způsobem stát částečně kompenzuje zvýšená zdravotní rizika, kterým byli tito zaměstnanci po dobu své pracovní kariéry vystaveni.
Analogie se čtvrtou kategorií rizikových prací
Je důležité zmínit, že podobný systém podpory již bude fungovat od ledna 2025 pro zaměstnance zařazené do nejvyšší, čtvrté kategorie rizika. Do této kategorie spadají profese s extrémním zatížením, jako jsou například horníci pracující v podzemí nebo pracovníci biologických laboratoří s vysoce infekčním materiálem. U těchto profesí je systém nastaven tak, že se zaměstnancům po určitém počtu směn odpracovaných v rizikovém prostředí automaticky snižuje důchodový věk o 15 až 60 měsíců v závislosti na míře rizika a délce expozice. Současně zákon ukládá zaměstnavatelům těchto pracovníků povinnost platit zvýšené pojistné na sociální zabezpečení. Zavedení podobného, byť modifikovaného systému pro třetí kategorii rizikových prací tak logicky navazuje na již existující mechanismus a rozšiřuje ho na širší skupinu zaměstnanců, jejichž práce je rovněž spojena se zvýšenými zdravotními riziky, byť ne tak extrémními jako u čtvrté kategorie.
Výše a podmínky poskytování příspěvku
Mechanismus poskytování příspěvků zaměstnavatele na penzijní připojištění nebo doplňkové penzijní spoření pro zaměstnance ve třetí kategorii rizikových prací je nastaven proporcionálně podle míry expozice rizikovým faktorům. Konkrétní výše příspěvku bude odstupňována podle počtu odpracovaných rizikových směn v rozhodném období. Pokud zaměstnanec v rozhodném období odpracuje alespoň 3 směny rizikové práce, ale méně než 11 směn rizikové práce, bude mít nárok na příspěvek ve výši 3 % z vyměřovacího základu za dané rozhodné období. V případě, že zaměstnanec v rozhodném období odpracuje 11 nebo více směn rizikové práce, zvyšuje se příspěvek na 4 % z vyměřovacího základu za rozhodné období. Tímto způsobem je zajištěno, že výše příspěvku bude přímo úměrná míře zatížení zaměstnance rizikovými faktory pracovního prostředí, což lze považovat za spravedlivé a logické řešení.
Specifika uplatňování nároku na příspěvek
Zajímavým a důležitým aspektem nově zaváděného systému je fakt, že ačkoliv bude příspěvek ze strany zaměstnavatele povinný, nebude vyplácen automaticky všem zaměstnancům ve třetí kategorii rizikových prací. Zaměstnavatel bude povinen hradit tento příspěvek pouze těm zaměstnancům, kteří o něj aktivně požádají. Tím je zachována určitá míra svobody rozhodování na straně zaměstnance. Zároveň však bude zaměstnavatel povinen informovat všechny dotčené zaměstnance o tom, že mají na uvedený příspěvek nárok. Tato informační povinnost zajistí, že zaměstnanci budou o svých právech řádně vyrozuměni a budou se moci kvalifikovaně rozhodnout, zda o příspěvek požádají či nikoliv. Konečné rozhodnutí, zda si zaměstnanec o příspěvek požádá, pokud splní podmínky pro nárok, tak bude plně v jeho kompetenci, což odpovídá principům osobní zodpovědnosti za vlastní finanční zabezpečení ve stáří.
Vymáhání a kontrola plnění povinnosti
Legislativa pamatuje i na situace, kdy by zaměstnavatel svou zákonnou povinnost poskytovat příspěvky na penzijní připojištění nebo doplňkové penzijní spoření neplnil. Pokud si zaměstnanec o příspěvek řádně požádá a bude splňovat všechny zákonné podmínky pro jeho získání, bude muset zaměstnavatel tento příspěvek pravidelně vyplácet. V případě, že by zaměstnavatel tuto povinnost ignoroval nebo jakýmkoliv způsobem obcházel, vystavuje se riziku vysoké finanční sankce. Zákon stanovuje, že za nedodržení této povinnosti může být zaměstnavateli uložena pokuta až do výše 2 milionů korun, což představuje významný motivační prvek pro dodržování nové legislativy. Dohled nad řádným plněním této povinnosti bude svěřen do kompetence inspektorátu práce, který bude provádět kontroly a v případě zjištění porušení zákona iniciovat příslušné sankční řízení.
Odložení účinnosti nové právní úpravy
Původní plán počítal s tím, že nové povinnosti zaměstnavatelů vůči zaměstnancům ve třetí skupině rizikových prací vstoupí v platnost již od 1. července 2025. Po důkladném zvážení všech okolností a zejména s ohledem na připravenost zaměstnavatelů implementovat tyto změny do svých personálních a mzdových systémů bylo rozhodnuto o posunutí účinnosti této právní úpravy až na 1. ledna 2026. Toto rozhodnutí reflektuje skutečnost, že zaměstnavatelé potřebují dostatečný časový prostor pro přípravu a zavedení nových procesů souvisejících s administrací příspěvků na penzijní produkty. Pokud by změny měly platit již od července 2025, jak bylo původně plánováno, měli by zaměstnavatelé příliš krátkou dobu na adaptaci svých personálních a účetních systémů, což by mohlo vést k problémům při praktické implementaci nové právní úpravy. Odložení účinnosti o šest měsíců tak lze považovat za rozumný kompromis mezi potřebou zavést toto opatření co nejdříve a nutností poskytnout zaměstnavatelům dostatečný čas na přípravu.
Přečtěte si také: Jaký je rozdíl mezi penzijním připojištěním a doplňkovým penzijním spořením? Předdůchod není totéž co předčasný důchod a je třeba mít na něj našetřeno