Zrušení plátcových pokladen od roku 2024

Generální finanční ředitelství České republiky upozorňuje, že s účinností od 1. ledna 2024 dojde k odstranění systému plátcových pokladen. Tato změna přináší zjednodušení administrativních procesů, neboť po zrušení tohoto systému bude vyžadováno podávat jen jediné vyúčtování za každého plátce daně. Tento krok má za cíl zjednodušit kontroly dodržování daňových povinností a zároveň snížit administrativní zátěž jak pro daňové plátce, tak pro správce daně.

V důsledku těchto změn se zřizovatelé, kterým byly dříve přiřazeny plátcové pokladny, stanou jedinými plátci daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby. Tím pádem přebírají všechny práva a povinnosti spojené s rolí plátce daně, které do té doby náležely plátcovým pokladnám.

Zřizovatelé budou rovněž odpovědní za provedení ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění (RZZ) za zdaňovací období 2023 pro všechny zaměstnance, včetně těch, kteří byli dříve evidováni v nyní zrušených plátcových pokladnách, za předpokladu, že tyto osoby o RZZ za rok 2023 požádají.

Pro další podrobnosti a informace týkající se této novinky se lze obrátit na webové stránky Finanční správy České republiky.